טיפים ליצירה

אורלי אלעד- 052-4501065




 שיעור בהתבוננות
שיעור ציור .
  כדי לפתח את ההתבוננות וההבחנה על אובייקטים שברצוננו לצייר, אני מציעה כמה תרגילים שמתאימים לכולם- לילדים ומבוגרים.
 הציבו לפנכם עצמים שונים : צדף, אצטרובל, קוץ מעניין או פרח.


 בשלב ראשון התבוננו וציירו בעפרון מבלי להסתכל אפילו פעם את בדף. סביר להניח שתצחקו מאוד מהתוצאה, אך היא לא חשובה כרגע, תרגול ההתבוננות חשוב יותר.



 בשלב שני התבוננות באותם עצמים ביתר התבוננות אך הפעם תוכלו מדי פעם להציץ לדף רק כדי לראות היכן להניח את העיפרון. הפעם הציור יהיה הרבה יותר מדויק.


 לאחר שתרגלנו והציור יצא דומה מאוד לאובייקט שבחרנו נעבור לשלב קצת מאתגר אך כייפי במיוחד:


 בשלב השלישי נעבוד בזוגות: אחד מבן הזוג יהיה המודל שלנו ונצייר את פניו נתבונן בתשומת לב מרובה על תווי הפנים וננסה לתרגם אותם לציור על הדף שלנו, לאחר מכן אפשר לחלק את הפנים לשטחים שכל שטח יצבע בצבע אחר.









לחץ/י להגדלה
שיעור ציור- חלון לואן גוך

ואן גוך – צייר הולנדי שחיי בין השנים 1858-1890 . עבודתו היא התגלמת הספונטאניות הרגשית בציור. הוא השתייך לזרם הפוסט- אימפרסיוניסטי.
צורת עבודתו של ואן גוך התאפיינה במשיכות מכחול חזקות בכיוונים שונים ובעוצמות משתנות.



בשיעור זה ננסה לחקות את צורת העבודה של ואן גוך ולשם כך נכין : תמונה ממבחר הציורים שלו בגודל A4
שמינית נייר בריסטול.
נייר  A4.
צבעי פנדה

לעבודה
1.       ניקח את הנייר A4, נגזור חלון באמצעו בגודל 7.5X11 ס"מ
2.      נניח את החלון שיצרנו על התמונה ונחפש קטע שמוצא חן בעיננו.
3.      על שמינית הבריסטול נגדיל את הקטע שבחרנו על כל שטח הבריסטול.
4.      נצבע עם צבעי פנדה נשים לב לכיווני משיכות המכחול וננסה לחקות אותם.


כפי שאתם רואים אני לא ממש ואן גוך,
אך בהחלט אפשר להבין שציור זה בהשראתו.








אשמח לראות את ציורכם . תוכלו לשלוח אלי.
אני מבטיחה להתייחס ולתת לכם עוד טיפים.
עבודה נעימה ולהתראות בשיעור הבא.









.Sky & Water I, 1938


הדגים הפכו לציפורים

שיעור ציור – גרפיקה על פי אשר



אשר היה אמן הולנדי שחי בין השנים 1898-1972.

התפרסם בעבודות הגרפיקה שיצר, ציוריו מדויקים מאוד כמעט מתמטיים .

ציוריו לא יכולים להיות קיימים במציאות, פרספקטיבה לא הגיונית, אלמנטים גאומטרים מופשטים שמסתבכים במרחב , צורות משתנות בהדרגה למשהו אחר לגמרי, כמו למשל הדגים שהופכים להית ציפורים.

בתרגיל ז ננסה לחקות את הציור הזה של אשר. לשם כך נכין:

נייר בריסטול שמינית גיליון.

קרטון מאריזת דגני בוקר.

עיפרון.

מספריים.

טוש שחור.





ולעבודה:
על הקרטון נצייר דג אפשר להעתיק מהתמונה של אשר.
נגזור במדויק ובעצם הכנו לנו שבלונה שבעזרתה אפשר לשכפל את הדג מספר פעמים על שמינית הגיליון שלנו. חשוב להשיק דג אל דג , שיגעו אחד בשני, כך שבחלל שנוצר תוצר צורת הציפור.
לאחר שמיקמנו את הדגים על הגיליון שלנו,
ניקח את הטוש השחור ונמלא את הדגים בטקסטורה שנבחר (פסים, עיגולים, קשקשים)
ואחר כך נמלא את הציפורים בטקסטורה שונה.







לדוגמא- ציור של שירה בת 8. לומדת אצלי בחוג אמנות.
עבודה נעימה  ולהתראות בשיעור הבא.
שלכם, אורלי.










פורטרט ממוחזר
בהשראת חנוך פיבן




חנוך פיבן אמן ומאייר ישראלי, נולד באורוגאוי 1963, עלה לישראל בגיל  שתיים עשרה .
למד בבצלאל – אקדמיה לאמנות, בניו ורק - עצוב גרפי. איוריו התפרסמו במגזינים שונים בארץ ובעולם.
הדמויות של פיבן מורכבות מקולאז' של חומרים וחפצים מחיי היום יום ,
חנוך כתב ואייר ספרים לילדים ( נוצה סגולה, פיף ופאף) ולמבוגרים.

היום נכין פורטרט ממש כמו חנוך לשם כך נכין:
חומרים ומכשירים שונים – צמר גפן, צמר, ענפים, קליפות,
 פקקים, דיסקים, קיסמים, גרעיני פירות,
סכו"ם חד פעמי, ירקות, פירות, מפתחות ועוד...

דבק, (פלסטיק, דבק חם)

קרטון עבה, או קרטון ביצוע.

צבעי פנדה או צבעי גואש.

לעבודה:
תכננו את הדמות שלכם על משטח העבודה שלכם.
על הקרטון ציירו את הרקע לדמות ואת מסגרת הפנים, צבעו יפה את הרקע ואת הפנים,
לאחר שהצבע יבש העבירו את הדמות שלכם לקרטון והדביקו.

המוקיון- הכין גיא בן 6 .
הדמות עם הפרפר- הכינה גאיה בת 8.
שניהם משתתפים בחוגים שלי .

עבודה נעימה.
להתראות בשיעור הבא.








פעילות נחמדה להעשרת הדמיון

לאחר שלמדנו כמה שיעורים  על יוצרים ועל טכניקות עבודה שונות.
הגיעה הזמן לכייף מעט.

לשם כך נכין:
1/4 גיליון בריסטול.
4 כוסות חד פעמיות.
4 צבעי גואש, להכין בכל כוס צבע מדולל עם מעט מים.
צבעי פנדה.
טוש שחור.
ולעבודה:

1.       על הבריסטול נשפוך מעט צבע, שדיללנו בתוך כוס חד פעמית. נסיע את הצבע על הגיליון ע"י כך שנטה אותו לכיוונים שונים.
נחזור על פעולה זו עם כל ארבעת הצבעים. (לצבעים יש נטייה לנסוע באותו מסלול לכן צריך לנתב אותם ע"י מכות עדינות על הגיליון.)  

2.       להניח את העבודה לייבוש ,

3.       נפעיל את הדמיון ונחפש מה מסתתר בקשקוש שנוצר לנו. נבליט את הדמות שמצאנו בטוש שחור ונצבע אותה כרצוננו. אפשר לבטל חלקים מהקשקוש ע"י צביעתם בצבע גואש כך שבעצם ניצור רקע לדמות שלנו.






מארצות החום לארצות הקור- גלגל הצבעים

''
גל הצבעים מורכב  משלושת צבעי היסוד: אדום, כחול, צהוב. אם נערבב אדום וצהוב נקבל כתום, וכשנערבב כחול וצהוב נקבל ירוק, אדום וכחול- סגול, צבעים אלה נקראים צבעים משניים. וכאשר נערבב את צבעי היסוד אם הצבעים המשניים נקבל שלל גוונים.הצבעים האלה נקראים צבעים שלישוניים.
 ניתן לחלק את גלגל הצבעים לשני חצאים על מנת להפריד בין הצבעים החמים (האדומים, הצהובים וחלק מהירוקים) לצבעים הקרים (הסגולים, הכחולים וחלק מהירוקים). 
היום נושא השיעור שלנו הוא צבעים חמים וצבעים חמים.
נדמיין שאנו ציפורים נודדות מארצות הקור לארצות החום
אלו צבעים שולטים בארצות הקור ?
ובארצות החום?

נכין:
 צבעי גואש: אדום, כחול, צהוב, לבן.
צלחת חד פעמית לערבוב הצבעים.
רבע גיליון נייר בריסטול.
עפרון, מכחולים.
מים לניקוי המכחולים.

לעבודה :
1.  נחלק את הגיליון לשני חלקים: חלק אחד ארצות הקור
חלק שני ארצות החום.
2.  נערבב את צבעי היסוד וניצור צבעים נוספים.
3.  נצייר נוף של ארץ קרה- שלג לבן אגם קפוא כחול, איש שלג אפור
     עצים בשלכת בירוק. 
4.  נצייר של ארץ חמה- כמו הארץ שלנו שטופת השמש הצהובה, חום האדמה (חום יוצרים בערבוב שלושת צבעי היסוד)
5. נצייר את הציפורים הנודדות.










 ציור נוף - מרקמים וגוונים

לאחר שהכרנו את צבעי היסוד וגיוונם, נמשיך ליצור עוד גוונים:
ניקח למשל, צבע צהוב וצבע כחול . על צלחת חד פעמית שיפכו שלושה כתמים של צבע צהוב ולכל כתם הוסיפו כמות שונה של צבע כחול, ייוצרו לכם גוונים שונים של צבע ירוק.
על צלחת נוספת ניצור גוונים סגולים: כתמים אדומים ועליהם כמויות משתנות של צבע כחול לערבב ולבדוק אם אכן יש הבדל בין הגוונים ואם לא, החליטו איזה צבע להוסיף.
נותר לנו ליצור צבע כתום: צהוב ואדום - באותו אופן.
בצלחת נוספת שימו את צבעי היסוד +לבן+שחור.
נכין:
רבע גיליון נייר בריסטול
צבעי גואש
עפרון
מכחולים
מים 

לעבודה:
ציירו נוף דמיוני עשיר בשטחים חקלאיים, בכל שטח מגדלים גידול שונה
( חצילים- סגולים, פלפלים- ירוקים, דלעת- כתומה).                
לאחר שציירנו בעפרון נצבע בצבעי גואש , כל שטח חקלאי יצבע בשכבה ראשונה בגוון הבהיר ועליו מרקמים שונים בגוונים הנוספים.
מרקמים יוצרים ע"י מריחה שונה של הצבע ( תיפופים עם המכחול, קיוו קווים, שמיניות,עיגולים).




פסיפס מהמטבח
נכנס למטבח וניקח קטניות  ודגנים. בצבעים שונים
אפונה - ירוקה,
שעועית לבנה וחומה.
עדשים כתומים וחומים.
אורז.
גרעיני תירס- פופקורן- צהובים.

נכין גם גיליון בריסטול לבן או שחור.
דבק פלסטיק.
עיפרון
מכחול לדבק.

לעבודה: 
נצייר אובייקט גדול בפרטים גדולים .נמרח דבק על אזור מסוים שבחרנו באיזה צבע הוא יהיה.
נפזר על האזור את הקטניות שבחרנו , נעבור לקטע הבא.
צריך למרוח כמות נדיבה של דבק.







פורטרט אישי- בהשראת אנדי וורהול



וורהול נולד בעיר פיטסבורג שבפנסילבניה. הוא נחמש לאחד מחלוצי תנועת הפופ ארט האמריקאית. . ידוע באורח חייו הבורגני-בוהמייני ובחיבתו למסיבות ובילויים.
וורהול השתייך לתנועת הפופ ארט- שמקור שמה במילה popular - פופולרי. תנועה אמנותית זו עוסקת בקשר בין האמנות לתרבות הפופולרית. וורהול חי בארצות הברית המתועשת של המאה ה-21, ארץ שפיתחה בהדרגה אהבה אובססיבית למותגים וכוכבים. אמנותו טישטשה את הגבולות המוכרים בין מוצרים תעשייתיים לאמנות. הוא צייר, תוך שימוש בצבעים תעשייתיים, יצירות שהציגו כאמנות את כוכבי הרגע ומוצרי צריכה ידועים כבקבוקי קוקה קולה. ומרק 
 וורהול אף שכפל את עבודותיו פעמים רבות, בדומה לייצור תעשייתי.

לשם הכנת עבודה בהשראתו של אנדי נכין:
 צילום פורטרט נוריד למחשב ונדפיס בשחור לבן, לפחות 4 תמונות.

צבעי מים
צבעי טוליפ.
נצנצים .
קרטון ביצוע להדבקת הצילומים.
דבק.

נצבע כול צילום הצבעים שונים לכול צילום נוסיף פרט עם צבעי הטוליפ ו/או הנצנצעם.
לאחר ייבוש נדביק את ארבעת הציורים על קרטון הביצוע.
והנה לחם תמונה יפה שלכם לקירות החדר.